Monday 28 November 2011

Saya Budak Baru Belajar

Assalamualaikum n selamat pagi.

Okey. Korang tahu tak Hiragana tu apa? Hiragana adalah satu cara tulisan Jepun dan mewakili sebutan sukukata. Pada masa silam, ia juga dikenali sebagai onna de (女手) atau 'tulisan wanita' kerana ia biasa digunakan oleh kaum wanita. Kaum lelaki pada masa itu menulis dengan cara Kanji dan Katakana. Hiragana mula digunakan secara luas pada kurun kesepuluh Masihi. Aku mula belajar tulisan Hiragana semenjak aku beli sebuah buku yang bertajuk...





  Korang jangan fikir aku betul-betul beli buku untuk belajar bahasa jepun yang harganya mencecah RM100 tu. Bengkrap aku. Dalam buku tu 'Puteri Sakura' pun ada ajar tulisan katakana. Tapi dia bagi yang basic sahaja. Katanya kalau nak belajar lebih,belajar di sini .




Tulisan Hiragana.

Tapi tulisan Hiragana aku taklah macam tu.memang teroklah!!

Antaranya:









                                                                             Ya jak.



Puteri Sakura pun ada ajar sikit-sikit Bahasa Jepun. Aku pun terus cuba untuk menghafal. sakai.
                                           

No comments: